Träna vader

Träna vader

Ganska små muskler på kroppens baksida, lätta att glömma bort men viktiga att träna. Dags att träna vader.

VADENS MUSKULATUR

Vadmusklernas uppgift är att pressa fotbladet nedåt, och därmed skapa en hävande rörelse. 

Vaden består av två delar: Soleus och Gastrocnemius.

Gastrocnemius är den större och därmed starkare av de två, den muskeln ligger ytterst medan den mindre av de två, Soleus ligger närmast skenbenet, under Gastronemius. Ursprungen är något åtskilda, men fästena fäster båda vid hälsenan.

I övningar där knäleden är rak, är det Gastrocnemius som arbetar medan Soleus är som mest aktiv när knäleden är böjd i 90°.



TRÄNA VADER MED BODYWEIGHT

Dina vader använder du varje dag. När du ska träna dem för att bli större och starkare måste övningarna överstiga den dagliga belastningen, för att ge resultat.  



HÖFTFLEXION

Ligg på rygg med hälarna i bandens fotfäste. Med rak kropp lyfter du rumpan från golvet så din kroppstyngd vilar på axlarna. Dra knäna mot magen och hälarna mot rumpan. Sträck ut igen. Du tränar vader, hamstrings och core. 

TÅHÄVNING PÅ ETT BEN

Stå med ryggen mot Bodyweightbanden. Sätt i en fot i ett av fotfästena under handtaget. Benet som står på marken är det benet som ska tränas. Träna statiskt eller variera mellan höj och sänk. Byt ben. 

TÅHÄVNNG PÅ TVÅ BEN

Greppa båda handtagen på din Bodyweight. Sträck dina armar utåt, uppåt och luta dig framåt. Du står nu lutandes framåt med rak kropp, som ett Y. Börja nu att göra tåhävningar och låt kroppen "rulla" på tårna. Kom hela vägen upp och sträck ut hela vägen ner.

Ju längre ner du fäller kroppen, desto mer kan du sträcka ner hälen. Du kan även utföra enbens-tåhävning i den här positionen, genom att bara utföra övningen på ena benet.    



Vaderna är en extremt tålig muskelgrupp som jobbar hårt varje dag med att bära omkring oss. När man ska träna vaderna är det viktigt att tänka på hur musklerna faktiskt sitter på benet, det vill säga att tänka "ursprung och fäste".

Vid en tåhävning innebär det att tänka på att sträcka ut muskeln maximalt. 

Det är i detta fallet viktigt att utföra övningen på ett trappsteg eller annan höjd, så att hälen hamnar långt under trampdynan när du sänker kroppen, för att sedan avsluta rörelsen längst upp på trampdynan och att trycka till så att det riktigt "biter" i muskeln. Därefter går man långsamt gå ner till ursprungsläget igen. 


 APP

Förutom att leverera produkter för en funktionell träning erbjuder vi även träningsprogram och övningar via vår app som du enkelt kan ladda ned från iTunes, antingen till iPhone, iPad eller iPod. Appen kan du hitta här >>.

Programmen är enkla att följa, och det finns pass för alla, enkla pass för den som inte har tränat tidigare och avancerade pass för de mer vältränade. Passen är framtagna för det ska finnas något för alla, allt för att undvika skador och få ett bättre träningsresultat med bandträning. 

VAD ÄR BODYWEIGHT?

Bodyweight är ett träningsredskap med vilket du använder din egen kroppsvikt som motstånd för att träna. 

Bodyweight använder du enkelt hemma genom att fästa det i ett takfäste, eller tar med på resan och fäster i hotelldörren eller lika gärna runt en trädstam ute på promenaden.



Själva redskapet består av två band med handtag. Handtagen är i räfflat gummi för att förbättra greppet och tillåter dig att utföra övningarna stabilare. Banden direkt ovanför handtagen är böjda och har plats för händer och underarmar, vilket förbättrar rörlighet och motverkar risken för att banden ska skava på handleder och armar.



Under handtagen finns två öglor där man placerar fötterna under vissa övningar. Fotöglorna är utformade så att fötterna ska ligga stadigt i Bodyweight och minskar därmed risken för att fötterna ska glida ur. 

Bodyweight är enkel att ställa in till rätt längd genom de lås som finns på banden och de justeras med ett enkelt handgrepp mellan övningarna.

Till redskapet medföljer en praktisk och snygg ryggsäck som gör att du enkelt kan förvara, och eller ta med, Bodyweight var du vill. Bodyweight tar väldigt liten plats och väger inte ens ett kilo!